حرکت رمه ای چیست؟(مزایا و معایب)

حرکت رمه ای (گروهی، گله ای ) چیست؟

حرکت رمه ای (گروهی، گله ای ) در واقع اشاره به تصمیمات انسان ها دارد. در دنیای حیوانات اگر یکی از آنها قدم در یک مسیر جدید بگذارد سایر گله نیز از آن پیروی می کنند. این موضوع درباره انسانها هم صدق میکند، به همین دلیل زمانی که انسان ها از یک نفر پیروی می کنند از آن به عنوان حرکت رمه ای (گروهی، گله ای ) یاد می کنیم. در واقع حرکت گروه ای یا گله ای اشاره به شکل گیری یک رفتار به علت جو غالب جامعه دارد. به طور مثال اگر یک عده ای یک نظریه، کالا و یا … را مورد تایید قرار دهند عده ای نیز از آن پیروی می کنند.

حرکت رمه ای

علت شکل گرفتن حرکت رمه ای چیست؟

روانشناسان علت رخ دادن حرکت رمه ای  را مورد بررسی قرار داده اند لذا می توان علت شکل گیری این رفتار را در موارد زیر خلاصه کرد:

1- علت این رفتار می تواند ریشه در نیاکان ما داشته باشد. انسان همواره به صورت گروهی زندگی کرده است و این روند زندگی به او آموخته است که لازمه زندگی اجتماعی، تبعیت از جمع است.

2- یکی دیگر از دلیل های حرکت رمه ای اعتماد به افراد کاربلد و حرفه ای است. اصولا وجود یک رهبر برای افرادی که فاقد اطلاعات کافی هستند و همچنین آنهایی که توان تصمیم گیری ندارند، الزامی است پس پیروی کردن آنها از حرکت رمه ای کاملا طبیعی است.

3- یکی دیگر از دلیل های این رفتار، ترس از عقب ماندن و طرد شدن است. انسان ها به دلیل داشتن خوی جمع گرایی همواره از تنهایی و طرد شدن گریزان هستند. از طرف دیگر آنها از عقب ماندن از سایرین نیز می ترسند. حرکت رمه ای در بسیاری از افراد این آرامش را ایجاد می کند که آنها تنها نیستند و قرار است پا به پای دیگران رشد کنند.

4- از گذشته تا به امروز انسان ها را از متفاوت بودن نهی کرده اند و همواره تاکید داشته اند که برای دوری از رسوایی باید همرنگ جماعت باشند. همین امر می تواند دلیل دیگری برای حرکت رمه ای باشد.

5- ترس از پذیرفتن اشتباه علت دیگر حرکت رمه ای است. اگر ما نیز مانند دیگران خطا کنیم کسی علت آن را نمی پرسد به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند با دیگران خطا کنند تا در مسیری تک رو باشند.

حرکت گله ای

حرکت رمه ای و اثر آن بر شبکه اجتماعی اینستاگرام

اینترنت و فضای دیجیتال مسیر زندگی همه ی انسان ها را عوض کرده است. در گذشته ارتباطات بسیار محدود بود اما امروزه ارتباطات به سطح جهانی رسیده است. شبکه های اجتماعی به علت در دسترس بودن و سهولت استفاده به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها تبدیل شده است. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی محبوب است که در حال حاضر دارای میلیون ها کاربر فعال است و روزانه میلیاردها عکس و ویدیو در آن آپلود می شود.

استفاده از اینستاگرام محدودیت سنی ندارد بنابراین شاهد حضور هر قشری از جامعه در این فضا هستیم. همین امر موجب شده است که حرکت رمه ای نیز به این فضا راه پیدا کند. حرکت رمه ای برای افرادی که به دنبال افزایش تعداد فالوور هستند بسیار مفید است.

اینفلوئنسرها افرادی هستند که توانسته اند توجه تعداد زیادی از افراد فعال در اینستاگرام را به خود جلب کنند. این توجه اگر چه برای کاربران آن صفحه تنها جنبه سرگرمی دارد اما برای صاحب پیج یک کار راحت با درآمد بالا به حساب می آید. همین موضوع سبب شده است که تعداد وسیعی از افراد جامعه اقدام به ایجاد صفحه و جذب فالوور کنند.

شاید وجود همه نوع اینفلوئنسری در نگاه اول بلامانع باشد اما با بررسی عمیق می توان به معایب این امر پی برد. اینفلوئنسرها جز افراد تاثیر گذار هستند یعنی آنها قادرند یک دیدگاه، یک عادت، یک فکر و … را رواج دهند. همچنین آنها می توانند در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه نقش مهمی را ایفا کنند. اما آنچه نگران کننده است عدم صلاحیت بعضی از اینفلوئنسرها است.

بسیاری از اینفلوئنسرها برای جلب رضایت کاربران خود دست به هر عملی می زنند و بر خلاف انتظار صفحات آنها نیز مورد توجه و استقبال قرار می گیرد. ریشه این توجه به حرکت رمه ای برمی گردد. همانطور که پیشتر گفته شد حرکت رمه ای ریشه در همرنگ جماعت شدن دارد. افراد بسیاری بدون در نظر گرفتن ماهیت یک صفحه صرفا با توجه به تعداد لایک و فالوور اقدام به پیگیری اینفلوئنسرها می کنند. آنها حاضرند هر بهایی را بپردازند تا از این قافله عقب نمانند. با توجه به تاثیر این جمع گرایی در انسان ها می توان از حرکت رمه ای در جهت افزایش تعداد لایک و فالوور افراد مستعد و متخصص استفاده کرد. بنابراین استفاده از حرکت رمه ای در بسیاری از مواقع می تواند به صورت هدفمند صورت گیرد. یعنی افراد متخصصی که به قدر کافی دیده نمی شوند در جهت افزایش تعداد فالوور و لایک خود اقداماتی کنند تا بتوانند نظر سایر کاربران اینستاگرام را نیز جلب کنند.

حرکت گروهی

جهت دهی مثبت به حرکت رمه ای در اینستاگرام

شاید بیشترین خطر حرکت رمه ای متوجه نوجوانان باشد. این قشر به علت عدم شکل گیری شخصیت شان بسیار تاثیر پذیر هستند. نوجوانی به علت برتری داشتن احساسات بر منطق، جزء بازه سنی بسیار حساس است به همین دلیل در فضای اینستاگرام نوجوانان و جوانان بیشتر از دیگران گرفتار حرکت رمه ای  منفی می شوند.

با توجه به اینکه جذابیت برای افراد این سن معنای متفاوتی دارد، این قشر از جامعه جذب افرادی می شوند که به قدر کافی صلاحیت ندارند. حتی در بسیاری از مواقع عدم تبعیت از یک شخص خاص و فالو نداشتن یک فالوور مطرح منفی برای آنها نوعی بی کلاسی تلقی می شود. همین امر سبب منحرف شدن یک تفکر و ریشه دواندن بی فرهنگی در جامعه می شود. در بسیاری از مواقع ایجاد حرکت گله ای به صورت هدفمند برای تخریب بنیاد های فرهنگی یک جامعه صورت می گیرد. با توجه به نکات مطرح شده لازم است که به صورت برنامه ریزی شده نوجوانان و جوانان را به سمت اینفلوئنسرهای مثبت اندیش و متخصص هدایت کرد که این امر نیز تنها با کمک حرکت رمه ای امکان پذیر است.

همانطور که گفته شد اینفلوئنسر ها توانایی اثرگذاری بر روند اجتماعی – سیاسی یک جامعه را دارند پس بهتر است از این توانایی و قدرت در جهت مثبت استفاده شود. یعنی با کمک اینفلوئنسرها کارهای فرهنگی و اجتماعی اصولی و بنیادی انجام داد.

اثرگذاری شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام بر کسی پوشیده نیست. وجود حرکت رمه ای  هدفمند و مثبت در اینستاگرام در طولانی مدت موجب نهادینه شدن تفکرات و عادت های مثبت می شود. افرادی که به حرکت رمه ای  مثبت می پیوندند می توانند به تنهایی سفیری برای زندگی خوب باشند.

جهت حرکت رمه ای

چگونه می توان در اینستاگرام به حرکت رمه ای مثبت پیوست

اینستاگرام و هر فضایی که در دنیای مجازی وجود دارد می تواند سرشار از دروغ و راست باشد. هیچ کس نمی تواند ثابت کند یک پیج راست می گوید یا دروغ. بسیاری از انسان ها از این فضا برای نمایش دادن آرزوها و ناکامی های خود استفاده می کنند. در نقطه مقابل هستند افرادی که اقدام به کارهای فرهنگی، آموزش و … می کنند. پس برای تشخیص حرکت رمه ای  منفی از مثبت باید به نکات زیر توجه شود:

1- محتوای پیج را مورد بررسی قرار دهید. بررسی کنید هدف آن پیج چیست و قصد انتقال چه مفاهیمی را به شما دارد.
2- به تخصص و دانش صاحب پیج توجه کنید. ببینید آیا او به گفته های خود عمل می کند؟ آیا اظهارات او منطقی است؟ آیا از ندانستن ترس دارد؟
3- فالوورهای آن پیج را بررسی کنید و ببینید بیشتر چه قشری از جامعه را تشکیل می دهند. تشخیص این امر از طریق کامنت ها به راحتی امکان پذیر است.
4- بررسی کنید آن فرد هدفش از راه انداختن پیج چه بوده است. اگر تنها به فالوور و افزایش تعداد لایک ها اندیشیده است بهتر است او را فالو نکنید.
5- جهان بینی و ایدئولوژی مخصوص خود را داشته باشید. اگر شما فردی اهل تفکر باشید بدون شک قبل از تبعیت از جمع مسیر را بررسی می کنید.

مزایا حرکت رمه ای

سخن پایانی

افرادی که در طول زندگی از منطق و درایت خود پیروی می کنند کمتر از سایر افراد جامعه گرفتار حرکت رمه ای منفی می شوند.  عادت هایی که آنها در روند زندگی کاربران ایجاد می کنند ممکن است تا ابد، زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد پس بهتر است این تاثیرگذاری در جهت مثبت باشد. فضای اینستاگرام بسیار مفید است زیرا این فضا به مکانی مناسب برای خرید و فروش، بازاریابی، تبلیغات، آموزش و … تبدیل شده است. به همین دلیل با ایجاد حرکت رمه ای در اینستاگرام می توان جهت دهی های مثبت و هدفمندی را ایجاد کرد.

2 کامنت برای “حرکت رمه ای چیست؟(مزایا و معایب)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *