ریچ و ایمپرشن چیست و تاثیر آن در رونق کسب و کار آنلاین

ریچ و ایمپرشن چیست و چه کاربردی دارد؟

با مفاهیم ریچ و ایمپرشن تا چه اندازه آشنایی دارید؟ آیا می دانید شما برای این که بتوانید کسب و کار آنلاین خوبی داشته باشید باید از این دو مفهوم استفاده کنید؟
به طور کلی ریچ و ایمپرشن مفاهیمی هستند که در فضای کسب و کار و تجارت بسیار مورد توجه قرار می گیرد. این دو مفهوم با وجود این که در فضای حقیقی نیز بسیار کاربرد دارد اما با ایجاد فضای اینترنتی و شبکه های مجازی اهمیت بالاتری پیدا کرده اند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

برای این که بتوانیم کارکرد ریچ و ایمپرشن در کسب و کار را مورد بررسی قرار دهیم، ابتدا باید مفهوم آن ها را درک کنیم. این دو کلمه مفاهیمی نزدیک به هم اما متفاوت دارند.

ریچ به تعداد کسانی گفته می شود که پست اینستاگرام شما را دیده اند. مهم نیست که این پیام را درک می کنند و یا این که این پیام می تواند روی آن ها تاثیر بگذارد یا خیر. ریچ نشان می دهد که جامعه هدفی که درگیر پیام شما شده چه اندازه ای دارد.

اما ایمپرشن مفهومی است که کمی هم بر اساس کیفیت پایه گذاری شده است. در این مفهوم مهم این است که پست اینستاگرام شما چندین بار مورد توجه قرار گرفته است. در این حالت ممکن است یک فرد بیش از یک بار پست اینستاگرام شما را دیده باشد.

به طور مثال شما یک پست در فضای اینستاگرام منتشر می کنید. به تعداد کاربرانی که این پست را مشاهده کردن ریچ و به تعداد دفعاتی که این پست مورد توجه قرار گرفته است ایمپرشن گفته می شود. بنابراین دو فاکتور تعداد مخاطبان و تعداد دفعات مورد توجه قرار گرفتن پست اینستاگرام در این مفاهیم موثر است.

ریچ و ایمپرشن چیست

ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

همانطور که گفتیم ریچ و ایمپرشن مفاهیمی هستند که در فضای حقیقی، به خصوص در فضای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع قدمتی طولانی تر از فضای مجازی دارد. اما به سبب این که در فضای مجازی ابزار دقیق تری برای اندازه گیری این دو مفهوم وجود دارد ریچ و ایمپرشن عملا قدرت خودشان را در فضای مجازی نشان داده اند.

تا اینجا مفهوم کلی این دو کلمه و عنوان را تا حدودی متوجه شدیم. اما سوال اصلی در اینجا این است که این مفاهیم چه کارکردی دارد و چرا باید برای افزایش ریچ و ایمپرشن تلاش کنیم؟

در واقع برای پاسخ به این سوال باید به یک مفهوم اساسی به نام مخاطب توجه کنیم. مخاطب تمام چیزی است که شما باید در تجارت به آن اهمیت بدهید. در کلام ساده تر مخاطب تنها چیزی است که اهمیتی بالاتر از مفاهیم سود و ضرر دارد.

شما زمانی می توانید در دنیای اقتصاد و تجارت زنده بمانید که مخاطب داشته باشید. هر چه تعداد مخاطبان شما بیشتر باشد احتمال موفقیت شما و سودآوری نیز بیشتر می شود. پس تمام کارها و قدم هایی که شما در مسیر تجارت و کسب و کار خود بر می دارید باید در جهت جذب مخاطب باشد.

ریچ و ایمپرشن فاکتورها و شاخص هایی است که می تواند به شما نشان دهد تا چه اندازه در این مسیر موفق بوده اید و تا چه حد توانسته اید جذب مخاطب خوبی داشته باشید. هر چقدر آمار این دو فاکتور بالاتر باشد نشان می دهد که جامعه هدف شما بزرگ تر شده و احتمال این که این جامعه را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنید بیشتر می شود.

چرا ریچ و ایمپرشن مهم است

چگونه ریچ و ایمپرشن را افزایش دهیم؟

اما سوال دیگر و مهم که بسیاری به دنبال آن هستند این است که چگونه می توانیم این دو شاخص را بزرگ تر کنیم و به عدد های قابل توجهی برسیم؟

پاسخ به این سوال در این چند خط و نه حتی در چند مقاله قابل بیان نیست. این سوالی است که بخش بزرگی از علم اقتصاد به نام بازاریابی درگیر پاسخ دادن به آن است. انواع روش ها و ابزارهای مختلف در جهت جذب مخاطب وجود دارد. اما چند عنصر در بین تمامی این روش ها ثابت و به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

1- کسب و کار خودتان را به طور دقیق بشناسید. یعنی این که بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید.

2- مخاطب خودتان و ویژگی های عمومی و اختصاصی آن را بشناسید. تا می توانید آن ها را در گروه ها و دسته های مختلف قرار دهید.

3- سعی کنید نیاز مخاطب را به درستی تشخیص دهید.

4- روی ناخودآگاه ذهنی مخاطب کار کنید. این کار می تواند کلید موفقیت شما و افزایش ریچ و ایمپرشن باشد.

 

**در این مقاله به طور کلی با مفاهیم پایه ریچ و ایمپرشن آشنا شدید و تا حدودی دانستید که کارایی آن ها چیست.

در مقاله بعدی با شما به صورت جزئی و تخصصی به ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام میپردازیم تا با استفاده از آن پست های خود را به اکسپلور اینستاگرام ببریم و به واسته آن فروش و درآمد بیستری داشته باشیم.**

با لایک تایم همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *